<<Fler nyheter

Pressmeddelande: Studenter skapar rum för återbruk runt om i Göteborg.

I höstas påbörjade Miljöbron Re:Challenge tillsammans med Göteborgs Stad. Det är ett pilotprojekt där människor ska stimuleras till att laga, redesigna och dela prylar med varandra. Just nu samarbetar 34 studenter i 6 grupper med bostadsbolag och hyresgästföreningen i Göteborg, för att utreda och utforma mötesplatser för återbruk i Hammarkullen, Majorna, Bergsjön och Rannebergen.

På torsdag 10 november är det dags för halvtidsseminarium på Ekocentrum där studenterna presenterar sitt pågående arbete. Hittills har de träffat sina uppdragsgivare, satt sig in i uppgiften och påbörjat en medborgardialog som ska ligga till grund för utredningarna och de framtida rummen. Dagen är också ett tillfälle för grupperna att utbyta erfarenheter och diskutera lösningar på eventuella utmaningar som uppstått.

Miljöbron initierar samverkansprojekt inom hållbar utveckling mellan studenter och företag. Det är första gången den här typen av projekt prövas där studenter med olika utbildningsbakgrund och kompetenser möts för att tillsammans skapa en hållbar samhällsutveckling.

”Projektet är spännande för att det är så brett! Det som började som ett rent miljöprojekt visar sig nu ha så många sociala dimensioner. Det handlar om att ge alla invånare i staden samma möjlighet till att konsumera hållbart så att det inte blir en lyx för ett fåtal. Det är den här kombinationen av social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet som gör projektet så intressant och som kräver att studenter med så många olika bakgrunder samarbetar.”, säger Martin Ahrin-Larsson, projektledare för Re:Challenge.

Arbetet kommer att fortsätta under november, december och avslutas den 26 januari med presentationer av förslagen i samband med att den första av de fyra lokalerna invigs.

Mer information om pressmeddelandet hittar du på http://tema.miljobron.se/pressmeddelande-studenter-skapar-rum-for-aterbruk-runt-om-i-goteborg/

Miljöbron Re:Challenge

Foto: Christin Carlsson, Miljöbron. Klicka på bilden för fullstorlek (3264 x 2448 px).
Merparten av Re:Challenge-gruppen. På första raden f.v.: Nina Wolf, Göteborgs Stad, Amanda Österlin La Mont, Göteborgs Stad, Isabelle Guselin, Miljöbron, Martin Ahrin-Larsson, Miljöbron. Bakre raden f.h.: Helena Callstam, Miljöbron, Christin Carlsson, Miljöbron.